Frukostbullar

Har precis bakat lite bröd. Dom blev jättegoda.

Här kommer receptet:

50 g jäst
5 dl mjölk
1/2 dl olivolja (rumsvarm)
1 tsk salt
2 tsk socker
1 dl vetekli
2 dl rågmjöl
7 dl lantbrödsmjöl
3-4 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader.
Häll lite av mjölken över jästen  rör om tills den är upplöst
Tillsätt resten av mjölken, oljan, salt och socker. rör om.

Andvänd helst en bakmaskin för att arbeta ihop degen.
Tillsätt vetekli, rågmjöl, landbrödsmjöl och vetemjöl. arbeta med maskin tills degen släpper
i kanten ca 5 min. Strö över lite vetemjöl och jäs i 30-40 min under bakduk.

Knåda degen och dela i 2 delar.
Dela sedan varje del i 12 små degkluttar som du rullar till  bollar
och lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 30 min.

Grädda mitt i ungn på 225 grader i 8-10 min.

Låt svalna på galler under bakduk.

Enkelt och gott :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0